99,9 σαρκασμός στην εμπορευματοποίηση

 
17/04/2016
 
99,9 σαρκασμός στην εμπορευματοποίηση by Kirios Criton
Άποψη του χώρου της έκθεσης 99,9. Στο κέντρο η δωρική κολόνα με τα ράφια που φιλοξενούν το ομότιτλο βιβλίο-έργο τέχνης του K.C. Στο βάθος αριστερά φαίνεται ο τοίχος, The wall, με την ειδική έκδοση του ‘the cup’ (από την εγκατάσταση The table, στις τελευταίες φωτό του άρθρου). Κάτω αριστερά: The Flame (λεπτομέρεια της εγκατάστασης). Δεξιά: «Άκου τη σιωπή» και η επέμβαση στο στόμα του πορτραίτου.

Μια ελλειπτικότητα στην αισθητική της έκπτωσης και η μανιώδης απόλαυση του οικονομικότερου ανολοκλήρωτου διεκδικούν τις τιμές των αγαθών και τις ψευδαισθήσεις μας. 0,99, 4,99, 9,90, ή 9,99, 14,9, 29,9, 99,9. Δεν είναι ούτε 1, ούτε 5, ούτε 10 ή 15, ούτε 30, ούτε 100. Αυτό το ερεθιστικό σκάρτο ολόκληρο, η ιδέα της ελάχιστης ευκαιρίας, που μας κλείνει το μάτι και (δήθεν) μας ξεγελάει, παίζει με τις στημένες καταναλωτικές επιθυμίες και τις αυταπάτες μας· και κερδίζει καθώς η εσκεμμένη έλλειψη του 0.01 ή του 0.1 μας ξεπερνάει, την ώρα που χαϊδεύει τα μάτια κλείνοντάς τα· η ανούσια, ψεύτικη σημαντικότητά της οδηγεί την αγοραστική προτίμηση, χειρίζεται και προδίδει την αρχική (μας) άποψη, και κτίζει (στο μυαλό και στη συμπεριφορά) το δικό της «φτηνότερο» προηγούμενο.

99,9 by Kirios Criton - Άκου τη σιωπή και Ο κήπος
Άκου τη σιωπή. Το παγκάκι-στασίδι, σχέδιο του KC για την Mexil και το κουτί με τα αργύρια. Μετάβαση-στάση για την επόμενη εγκατάσταση ‘The garden’ με τα αρωματικά στο αλάτι.

Δεν είμαι η μόνη που τρελαίνεται με τα υποκριτικά δεκαδικά και τα υποβιβασμένα όρια που ξεφτυλίζουν τις τιμές. Το 0.99 γίνεται έμβλημα στη φτήνια. Είναι το ‘ούτε καν 1’ και ως τέτοιο στέκεται μπροστά μας, με τη δική του δυναμική υπόσταση και την ικανότητα να αλλοιώνει τα πάντα. Το μόλις ένα, το τόσο λίγο ένα (1) δείχνει πολύ και ταυτόχρονα αδύναμο (και άνευ αξίας ως τέτοιο) όταν ανταγωνίζεται το ευτελές μικρότερο 0.99.
Η ζωή στα 99,9, στα 9,99, στο ακέραιο παρά κάτι, παραδομένη στο υποκριτικό νόημα της ευκαιρίας· στην εμπορευματοποιημένη έλξη προς τα τσουρούτικα ιδανικά, κατασκευασμένα εξαρχής στην ιδέα του μη ολόκληρου. Και ταυτόχρονα στην κυριαρχία του μικρού, τρελού ποσοστού που τους λείπει, στο χαμένο ελάχιστο κομμάτι του παζλ των αξιών της εποχής, η οποία υποκύπτει στους κώδικες του μάρκετινγκ και στην ευτέλεια. Αυτή την μεταβολή των κοινωνικών αγαθών, των σχέσεων και των λειτουργιών σε αντικείμενα εμπορικής συναλλαγής που εκποιούνται, παρουσιάζει με τον ειρωνικό τίτλο 99,9 η έκθεση-comeback του Kirios Criton στην Gallery Martinos, έναν χώρο με παράδοση στις αντίκες και στην τέχνη, που αλλάζει ολόκληρος για να φιλοξενήσει τις εγκαταστάσεις με τα έργα του γνωστού καλλιτέχνη και σχεδιαστή. Με τα εγκαίνια επίσης, συμβολικά τοποθετημένα στις 21/4/2016, ημερομηνία δεμένη (και) με την εθνική προδοσία, η έμφαση στην συμπεριφορά του Ιούδα είναι περισσότερο από ξεκάθαρη.

Η πρακτική σκοτώνει τη φαντασία, η λογιστική σκοτώνει την ελευθερία. Όπως αντιλαμβάνεστε μου είναι δύσκολο να προσκυνήσω δύο «δολοφόνες».

99,9 by Kirios Criton - Ο κήπος
Ο κήπος – The Garden

99,9 σαρκασμός στην εμπορευματοποίηση by Kirios Criton99,9 σαρκασμός στην εμπορευματοποίηση by Kirios CritonΤον Κρίτωνα –κατά κόσμον Kirios Criton- τον ξέρω αρκετά χρόνια, τόσα που οι κυρίες ενίοτε δικαιούνται να ξεχνάνε. Έχουμε δουλέψει μαζί στα περιοδικά, με μια μάλλον λακωνική αρμονία και σεβασμό σε μια υποβόσκουσα τελειομανία-υβρίδιο μεταξύ σχιζοφρενούς αρετής και εξτραβαγκάντζας –σε άλλες, στην κόψη του ξυραφιού, εποχές, που λίγο έχουν να κάνουν με την μαγειρική, αν και προδίδουν κάποιες πτυχές του pandespani. Η τελευταία συνεργασία μας ήταν στο ART Magazine, γι’ αυτό και χάρηκα (και …συγκινήθηκα), όταν πήρα το μέιλ της Gallery Martinos που έγραφε πως ο ίδιος διάλεξε τις φωτό σαν να ήταν για το ART).

Πάνω από τις καλλιτεχνικές ιδιορρυθμίες και τον εκλεκτισμό, ο Κρίτων είχε πάντα μια οξυδερκή ματιά και την ικανότητα να προσλαμβάνει και να αποδίδει με τον δικό του εύστοχο τρόπο τις ελληνικές φάσεις του κόσμου, τις σταθερές και τις τρεμάμενες· να παρωδεί τις –και καλά- ελιτίστικες διαθέσεις των Αθηναίων βάζοντάς τες να διασκεδάζουν σε χώρους που θύμιζαν πχ. νοσοκομεία και να δημιουργεί μοναδικά αρτίστικα γεύματα-events, τότε που ο όρος δεν υπήρχε ούτε στην πιο καλπάζουσα φαντασία καναλαρχών τε και εστιατόρων –αφήνω μπλόγκερς και λοιπούς έξω, έτσι κι αλλιώς.

Χαίρομαι έτσι, διπλά, που μετά από καιρό (η τελευταία του εικαστική παρέμβαση ήταν το 1999 -κι αυτή χρονιά με ενιάρια) επιστρέφει με μια έκθεση αιρετικού σχεδόν κόνσεπτ και πλήρη σύγχρονου νοήματος, με όλα τα έργα να κινούνται στο 99,9 -και κανένα μάλιστα να μην κοστίζει παραπάνω από τόσο. Με το 99,9 τονίζει και κάνει σύμβολο το παρακμιακό εκπτωτικό 0.01 ή 0.1, το ποσοστό-συνήθεια που ‘σώζει’ τις ‘ευσυνείδητες’ οικονόμες (σε χρήμα, συναίσθημα και αξίες) τσέπες και την πλούσια υποκρισία του υπερκαταναλωτικού πλανήτη. Η έκθεση κινείται στο θέμα «προ-δίδω» και «απο-καλύπτω» και παρουσιάζεται σε τρία επίπεδα και τρεις «προ-τάσεις»: Το τείχος (The wall), Ο κήπος (The garden), Το τραπέζι (The table). Σε κάθε κομμάτι από αυτά, τον κύριο ρόλο παίζουν επιμέρους αντικείμενα όπως η βιβλιοθήκη, η κούπα, το ζευγάρι κλπ. Ο ίδιος δηλώνει «επηρεασμένος από προδοσίες που έχω βιώσει σαν άτομο και κατ’ επέκταση από τις προδοσίες που συμβαίνουν καθημερινά στον κόσμο γύρω μας».

99,9 - Άκου τη σιωπή, by Kirios Criton

99,9 – Άκου τη σιωπή

Την αφηγηματική παρουσίαση της έκθεσης 99,9 διατρέχει ένα είδος ηχητικής τέχνης, αν και όχι όπως αυτή έχει καθιερωθεί στα μουσεία μετά την εγκατάσταση The Forty Part Motet (2001), της Janet Cardiff στο παρεκκλήσι Fuentidueña (ΜΕΤ, 2013).
Εδώ, απέναντι από μια «βιβλιοθήκη» σε μορφή κολόνας δωρικού ρυθμού, φτιαγμένη από βιβλία-έργα, βρίσκεται ένα πορτρέτο-ελαιογραφία του 18ου αιώνα. Μάτια λάγνα και στόμα για φίλημα ενός πολλά υποσχόμενου ευγενούς, που όμως είναι ραμμένο. Μη μιλάς, παροτρύνει. Δίπλα, ένα ψηλό παγκάκι (σχεδιασμένο για την εταιρεία Mexil, σε περιορισμένο αριθμό), μοιάζει με σύγχρονο εκκλησιαστικό στασίδι. Στο κέντρο ένα κουτί με το εσωτερικό επενδεδυμένο κόκκινο και πάτερν που θα μπορούσε να παραπέμπει και σε άμφια. Εκεί, όλο το βράδυ των εγκαινίων, ο Έλιο σε ρόλο ανα-γνώστη-φύλακα του κήπου (The Garden, η επόμενη εγκατάσταση με τα αρωματικά στα 9 στρογγυλά βάζα, φυτεμένα σε αλάτι) διαβάζει το «έργο» βιβλίο του KC, φορώντας ακουστικά. Έτσι, κανείς δεν γνωρίζει τι ακούει. Στέκει όλο το βράδυ αναποφάσιστος για το τι να κάνει. Να ανοίξει το κουτί του Ιούδα; Να ανοίξει το στόμα του; Να προδώσει τη σιωπή και να μιλήσει; Να ζήσει από δω και μετά ως γνώστης και όχι ως προδότης; Τίτλος της εγκατάστασης «Άκου τη σιωπή».

99,9 - The table
Το τραπέζι -The table- ντυμένο με τα ζευγάρια πλακιδίων -the couple. Κάτω «Η απληστία τυφλώνει» με το objet trouvé πιάτο Mao και το πρόπλασμα διπλού κουταλιού στα μάτια του, πάνω σε παλιό κουτί με το κόκκινο κουβάρι-μίτος της Αριάδνηςκαι το μαύρο κύπελλο.

Η απληστία τυφλώνει

99,9 The table, The book (details)
Επάνω: The table και The couple -πλακίδια σε ρύζι (λεπτομέρεια). Δεξιά: The cup. Κάτω: απόσμασμα από το έργο-βιβλίο (λεπτομέρεια).

…Η μνήμη μας εξασθενεί και το πάθος μας για ό,τι αγαπήσαμε σε βάθος, εξατμίζεται με το χρόνο. Εάν είχαμε ένα ποτήρι σαν «Αυτό» και του κρεμάγαμε ενθυμήματα ίσως να βοηθούσε. Κακό δεν είναι να μεγαλώνεις. Κακό είναι να ξεχνάς.

Το «τραπέζι» ή αλλιώς «πάγκος εργασίας» (τρίτη εγκατάσταση) είναι ντυμένο με ζευγάρια πλακιδίων –the couple. Οι συμβολικά φυτεμένες σε ρύζι πλάκες, με ανάγλυφο το σύμβολο του σταυρού -στις μισές εξώγλυφο και στις άλλες μισές ματωμένο εσώγλυφο- λειτουργούν συμπληρωματικά. Στο κέντρο του τραπεζιού με το ρύζι, ένα παλιό κουτί objet trouvé, και πάνω του ένα επίσης objet trouvé πιάτο με το Μάο και ένα διπλό (άχρηστο) κουτάλι-πρόπλασμα από ασήμι να κλείνει τα αριστερόφρονά του μάτια. Τίτλος: «η απληστία τυφλώνει». Από το μισάνοιχτο κουτί βγαίνει η μια άκρη από ένα κόκκινο κουβάρι (ο μίτος της Αριάδνης;), περασμένο σε ρόπτρο με βέλος, που διαπερνά μια σπασμένη μαύρη κούπα (του προδότη) και το νήμα οδηγεί σε άλλο κουτί, που κρύβει τα χάπια «ελευθερίας». Η απόδραση από τον λαβύρινθο ίσως είναι φενάκη. Τρία μπουκάλια κρασιού και δυο ακόμη κούπες υπάρχουν στο τραπέζι, μια λευκή και μια ασημένια που γύρω της κρέμονται «ενθυμήματα» – φυλακτά. Το όνομα του έργου «Ο κύκλος της ζωής. Τέλος». Μηνύματα, συμβολισμοί και συναισθήματα κρυμμένα σε φθαρτά κεραμικά αντικείμενα. The Book, the Cover, the Drops, the Cup, the Couple. Όλα «αντι-κείμενα» (αριθμημένα και υπογεγραμμένα), ταγμένα να σταθούν απέναντι στην εμπορευματολογία των επιθυμιών και των σχέσεων.
«…Η μνήμη μας εξασθενεί και το πάθος μας για ό,τι αγαπήσαμε σε βάθος εξατμίζεται με το χρόνο. Εάν είχαμε ένα ποτήρι σας «Αυτό» και του κρεμάγαμε ενθυμήματα ίσως να βοηθούσε. Κακό δεν είναι να μεγαλώνεις. Κακό είναι να ξεχνάς», λένε με την ελαφριά γκριζάδα τους τα μεγάλα γράμματα, σε μια σελίδα από το κατάλευκο βιβλίο-έργο.

Παράλληλα με την έκθεση 99,9, στο χώρο του παλαιοπωλείου και με χιουμοριστική διάθεση, θα παρουσιαστούν τα «ελληνικά πειράγματα» -ενότητες αντικειμένων από τη συλλογή του Μαρτίνου, σε συνδυασμό με μικρά έργα σύγχρονης τέχνης και αντικείμενα design-, πειραγμένα κι αυτά από τον Kirios Criton.

99,9 - τιμή δεν έχει η αγάπηΟ Kirios Criton γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά, ενώ σήμερα ζει και εργάζεται στο Θησείο. Έχει σχεδιάσει κατοικίες, καταστήματα, εστιατόρια, στα οποία έχει επιμεληθεί εξ ολοκλήρου τη διαμόρφωση εσωτερικού και εξωτερικού χώρου. Χαρακτηριστικό δείγμα της δουλειάς του, το εστιατόριο «Αριστερά-Δεξιά» στο Ρούφ, η γκαλερί «Never On Sunday» στο Θησείο, το «Bunker» στη Μητρόπολη Αθηνών και το πιο πρόσφατο εστιατόριο «Θα σε κάνω βασίλισσα». Για πολλά χρόνια συνεργάστηκε με περιοδικά ως ειδικός σε θέματα design και διακόσμησης. Συμμετείχε επίσης, σε διεθνείς εκθέσεις τέχνης και design, όπως οι S.A.D. και F.I.A.C. στο Παρίσι. Έργα του και αριθμημένα custom made έπιπλα βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές Ελλήνων και ξένων συλλεκτών.

99,9 στο Παλαιοπωλείο Μαρτίνος, Πινδάρου 24, Κολωνάκι. Εγκαίνια 21/4/2016, 7-9 μμ. Η διάρκεια της έκθεσης είναι μέχρι τις 21/5.2016. Περισσότερα στο www.martinosart.gr, τηλ. 210 3609449, 210 3607230. Οι φωτογραφίες του άρθρου είναι του Βαγγέλη Ροκκά.

Print Friendly, PDF & Email
2

Newsletter

Εισαγάγετε το email σας και ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα μας και για τις εκδηλώσεις μας

    Leave A Comment