Keep Calm and Carry On

 
09/03/2011
 

Keep Calm and Carry On, Dimitris Antonitsis, 2011

Το 1939, στο ξεκίνημα του Β’ Παγκοσμίου πολέμου με το ενδεχόμενο γερμανικής εισβολής, η βρετανική κυβέρνηση σχεδίασε τρεις αφίσες για να ενισχύσουν την αποφασιστικότητα του κόσμου και να κρατήσουν ψηλά το ηθικό των Βρετανών. Αυτές είχαν πάνω-πάνω το βασιλικό στέμμα του Γεωργίου VI, φωτεινό κόκκινο φόντο και με έντονα γράμματα τα τρία σλόγκαν, διαφορετικά μεταξύ τους και ξεκάθαρα: «Freedom is in Peril», «Your Courage, Your Cheerfulness, Your Resolution Will Bring Us Victory» και «Keep Calm and Carry On».

Blessed are the young, for they shall inherit the national debt.
Herbert Hoover

Η τελευταία, από την οποία προέρχεται και ο τίτλος της έκθεσης του Δημήτρη Αντωνίτση, με το very Βritish μήνυμα των 5 λέξεων, θα τοιχοκολούνταν ειδικά στην περίπτωση εθνικής καταστροφής, αλλά εισβολή των Γερμανών στην Αγγλία ως γνωστόν δεν συνέβη, οπότε 2.5 εκατομμύρια αφίσες ξέμειναν αχρησιμοποίητες. Κι αυτό, μέχρι που μόλις το 2000, μια αφίσα αγοράστηκε σε δημοπρασία από τον βιβλιοπώλη Stuart Manley, ο οποίος την έδειξε στην γυναίκα του, άρεσε και σε κείνη και την έβαλαν σε κορνίζα στο μαγαζί, όπου όσοι την έβλεπαν ήθελαν να την αγοράσουν. Οι πωλήσεις αντιτύπων ήταν χαμηλές μέχρι το 2005 που η αφίσα έγινε χριστουγεννιάτικο δώρο και αποδείχθηκε όχι μόνον η ιδέα -θαύμα που έλυσε το οικονομικό πρόβλημα του ζεύγους Μanley για πάντα, αλλά και το σλόγκαν που η εκάστοτε επικαιρότητα κάνει την απήχησή του πιο δυνατή.

Σήμερα φιγουράρει πιά σε μπλουζάκια, φλυτζάνια, ημερολόγια, τσάντες, πορτοφολάκια, σφραγίδες, σημαίες, μανικετόκουμπα, κουτιά για μπισκότα, cd, βιβλία παρωδίες, βερνίκια νυχιών, λίπγκλος και ό,τι άλλο είδος έχει επινοήσει η ποπ κουλτούρα, σε φόντο που δεν φείδεται χρωματικής ποικιλίας. “Η κατ’ εξοχήν βρετανική συμβουλή, που αποτυπώνει το χαλύβδινο φρόνημα του φλεγματικού λαού, άκαμπτο όπως το παροιμιώδες άνω χείλος τους (stiff upper lip), συμβουλή για ψυχραιμία από τα σκουπίδια της His Majesty’s Stationery Office”, όπως σημειώνει μεταξύ άλλων στο κείμενο του καταλόγου της έκθεσης ο Νίκος Θεοχαράκης, ξαναβρίσκει το μονοσήμαντο νόημά της και γίνεται πιο δημοφιλής από ποτέ.

«There cannot be a crisis next week.

My schedule is already full.»

Henry Kissinger

Dimitris Antonitsis, Carnival Royal (2010-11)Ο Δημήτρης Αντωνίτσης χρησιμοποιεί τα βασιλικά σκουπίδια και με την καυστική του προσέγγιση τα συνδέει με την σημερινή ελληνική κατάσταση. “Ταπί και ψύχραιμοι” θάπρεπε να τυπώσει το ελληνικό Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σχολιάζει ο Αντωνίτσης, στο ενδεχόμενο νέας γερμανικής εισβολής, για να ανυψώσει το ηθικό του δικού μας “έθνους σε απόγνωση” απέναντι και μέσα σε μια trash κρίση.

Η έκθεση παρουσιάζει γλυπτά, βίντεο και ψηφιακές εκτυπώσεις. Στο επίκεντρο της ειρωνίας βρίσκεται ο (διπλά επίκαιρος μέχρι προχθές) βασιλιάς Καρνάβαλος/Carnival Royal (2010-11), ένα χυτό προσωπείο από αλουμίνιο, φτιαγμένο από τον ταλαιπωρημένο βασιλιά καρναβαλιού της Πάτρας του ’70, ένα τοτέμ που αναστήθηκε απ’ τα σκουπίδια της παρέλασης για να στηθεί με την κορώνα του καλογυαλισμένη και να σχολιάσει τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα.

Dimitris Antonitsis, P.I.G.S (2010-11)Τα P.I.G.S (2010-11) είναι χειροποίητες κουρελούδες υφασμένες από Υδραία γιαγιά, με ασημοτυπωμένα οικόσημα εστεμμένου γουρουνιού ιταλικής αλλαντοποιίας, ειρωνία για το γκλάμουρ της καταρρακωμένης μεσογειακής οικονομίας που πολύ θάθελε να πετάξει πίσω το μπαλάκι της περήφανης πλην θολής παράδοσης στις οικονομίες της Βόρειας Ευρώπης.

“Στην παρισινή κομούνα” σημειώνει ο Νίκος Θεοχαράκης “μια από τις βρισιές για τους κομουνάρους ήταν canaille (σκυλολόι) και αυτή τραγουδούσαν περήφανα “c’est d’la canaille! Eh bien! J’en sui!” O Rimbaud εμπνέεται και γράφει “Oh! Mais l’air tout plein d’une odeur de bataille. Que te dissais-je donc? Je suis de la canaille!” Ναι, λοιπόν! Είμαστε τα γουρούνια”.

Dimitris Antonitsis, Πεθαίνω σα Χώρα (2010-11)Στα τρία βίντεο Πεθαίνω σα Χώρα #1, #2, #3 (2010-11), ο Δημήτρης Αντωνίτσης δανείζεται τον τίτλο από τον Δημήτρη Δημητριάδη και χρησιμοποιεί το σίριαλ “Βασίλισσα Αμαλία” (1975-6, ΕΙΡΤ) που έγραψε ο Γεώργιος Ρούσσος και πρωταγωνίστησε η εθνική Αλίκη.

Απομονώνει τρεις σκηνές και τις σκηνοθετεί με δικό του τρόπο μπροστά στο έργο του Regent, ένα τεράστιo διαμάντι στο Tudor Hall του ξενοδοχείου (Βασιλιάς Γεώργιος) King George, με καστ τις Μαρία Μπακοδήμου (Αμαλία), Καίτη Λαμπροπούλου (Φωτεινή Κολοκοτρώνη) και Ελισάβετ Λύρα (Μεγάλη κυρία επί των τιμών).

Dimitris Antonitsis, Keep Calm and Carry On (2010-11)Dimitris Antonitsis, Keep Calm and Carry On (2010-11)Η γεμάτη εσωτερικές συγκρούσεις βαυαρή Αμαλία στην Ελλάδα του 1843 και ως εθνική Αλίκη σε 11 μεγάλα ψηφιακά έργα σε στυλ φωτορομάντζου, όπως διασκευάστηκε το έργο για τις νεαρές αναγνώστριες του περιοδικού Μαριλένα, τυπωμένα με κόκκο σε αλουμίνιο εστιάζουν στους μύθους (πρόσωπα και καταστάσεις) που κατασκευάζονται για να ορίσουν την εθνική μας ταυτότητα με παραμέτρους θεάματος και εντέλει μετασχηματίζουν την πολιτική ιστορία σε εθνικό μελό.

Dimitris Antonitsis, Keep Calm and Carry On (2010-11)

“Η Αμαλία, με το οικείο πρόσωπο της “δικής μας” Αλίκης, χωρίς ίχνος ξένης προφοράς, εκπροσωπεί τον καλό εαυτό της ξένης παρέμβασης που οφείλει όμως να γονιμοποιηθεί από τα αρρενωπά στοιχεία της γηγενούς παράδοσης, μια Lady Chatterley ελληνικής κατασκευής, που συσπειρώνει, αντιστέκεται και δείχνει το δρόμο για το ξεπέρασμα της εθνικής κρίσης” γράφει ο Θεοχαράκης.

Dimitris Antonitsis with his Carnival Royal (2010-11)Και θα συμφωνήσω απόλυτα με τον επίλογο. “Keep Calm and Carry On: Η εστέτ ματιά του Αντωνίτση δεν μας καθυσηχάζει. Μας επιτρέπει όμως να δούμε την κρίση με την ειρωνική πικρία και τον σαρκασμό που απαιτεί η αντιμετώπισή της”.

Η έκθεση παρουσιάζεται μέχρι τις 12 Μαρτιού 2011 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Αρματολών και Κλεφτών 48, 114 71 Αθήνα, τηλ. 210 6439466.

Print Friendly, PDF & Email
7

Newsletter

Εισαγάγετε το email σας και ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα μας και για τις εκδηλώσεις μας

7 Σχόλια

  • 10 έτη ago

    Αγαπημένη μου φιλενάδα,
    η ιστορία επαναλαμβάνεται γιατί το ανθρώπινο είδος εξελίσσεται χωρίς να αλλάζει η ανθρώπινη φύση ! Και φυσικά, συμφωνώ απόλυτα, ψυχραιμία και συνεχίζουμε!!!…

  • ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ
    10 έτη ago

    Τί ωραίο κείμενο, και καλλιτεχνική έκπληξη απ το PANDESPANI μας, να μας προτείνει αντί για
    κάτι γκουρμέ, ιστορία ειδωμένη μέσα απ την τέχνη. Η ιστορία για άλλη μιά φορά αποδεικνύει
    ότι δυστυχώς παρ ότι διδάσκεται, δεν διδάσκει. Κάτι σαν τον γνωστό μας Σίσσυφο, που μόλις
    ο άνθρωπος φτάσει σε όποια κορυφή, φτου κι απ την αρχή.Ή ίσως και σαν το γεφύρι της Άρτας.

  • 10 έτη ago

    Ευχάριστη έκπληξη αυτό το post 🙂 Μπράβο!

  • 10 έτη ago

    Πολύ χαίρομαι που σας άρεσε η αλλαγή. Βρήκα ιδέα και έκθεση: καταπληκτικές. Να την δείτε.

    • 10 έτη ago

      Θα ήθελα πολύ αλλά σπουδάζω εκτός Αθηνών και δύσκολα πάω πίσω σπίτι εκτός περιόδου διακοπών, χαχα!

Leave A Comment